Kleuterleerplein

Het kleuterleerplein: een leerplein waar de slimme kleuters met elkaar kunnen werken en leren. Ze leren hier van en met elkaar. En gaan aan de slag met uitdagende ontwikkelingsmaterialen en opdrachten.

20160316_161052Op de school waar ik werk hebben we op de gang een Kleuterleerplein gemaakt. Het Kleuterleerplein is bedoeld voor de plus kleuters.

Het plein is vorm gegeven met 6 tafels en 2 grote kasten vol met materialen. We hebben de materialen verdeeld op 4 ontwikkelingsgebieden: taal/lezen, rekenen, vorm/kleur en spelletjes.

Het  perfecte leerplein voor kinderen uit groep 1-2 die meer uitdaging nodig hebben.

Hoe werken de kinderen op het leerplein?

  • De kinderen werken in groepjes van 6. Twee keer per week is er een half uur begeleiding van een leerkracht voor elk groepje op het Kleuterleerplein.
  • De kinderen hebben allemaal een eigen werkboek waarin alle materialen staan die te vinden zijn op het Kleuterleerplein. Hierin houden ze zelf de registratie bij. De aanwezig leerkracht noteert observaties in de observatiemap.
  • De kinderen kunnen er ook voor kiezen om een materiaal uit de kast te kiezen en hiermee in de klas aan het werk te gaan.
  • De themakast gebruiken we om een bepaald thema op het Kleuterleerplein centraal te stellen als; ruimtevaart, magneten, drijven en zinken.

Voor welke materialen hebben wij o.a. gekozen?

Onze kasten zijn gevuld met hele diverse materialen en werkbladen. Al deze materialen zijn geschikt voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Wij hebben o.a. deze materialen:

  • Nikitin495_item_camelot-jr2-700-380
  • Kralenplankvoorbeelden om te spiegelen.
  • Tangram puzzels
  • Smartcar.
  • Hide and Seek games
  • Camelot jr.
  • Maan-Roos-Vis letterspellen
  • Zoek boeken
  • Tridio
  • Piep! jonge lezers
  • Castle Logix
  • Bouw een berg en Bouw een huis.
  • Dubbeldam

Veel van deze materialen zijn o.a. te koop bij Blijfwijs.nl

Delen:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *