Eerst bewegen dan leren, de eendaagse cursus

Eerst bewegen dan leren……. neuromotorisch ontwikkelingprogramma voor scholen INPP

“Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen
en zijn lichaam leert controleren. Het meest gevorderde niveau van bewegen is het vermogen om volledig stil te
staan. Zo lang een kind niet in staat is om zijn evenwicht te bewaren en volledig stil te zitten of staan, beschikt
het niet over de lichamelijke vaardigheden die nodig zijn om in een klaslokaal te kunnen leren” (Sally Goddard
Blythe).


Eerst bewegen dan leren

Vlak voor de zomervakantie volgde ik de eendaagse cursus ‘Eerst bewegen dan leren’. Deze cursus werd georganiseerd door Kinderpraktijk Bloemers en Kinderpraktijk Weert. Karin en Danielle zijn twee ervaren INPP therapeuten en geven deze training met veel enthousiasme. Het was een zeer inspirerende dag, die voorbij vloog. In de ochtend werd de theorie achter het ontwikkelingsprogramma besproken, in de middag gingen we aan de slag met alle oefeningen uit het boek. Om te weten met welke oefeningen je gaat werken is het goed om deze eerst zelf te ervaren. Het heet tenslotte niet voor niks eerst bewegen dan leren…..


INPP programma, eerst bewegen dan leren

Eerst bewegen dan leren is een neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen. INPP staat voor Institute for Neuro-Physiological Psychology. De INPP methode zegt dat leer- en gedragsproblemen ontstaan door onvolgroeide reflexen. Normaal gesproken zouden deze reflexen vanzelf verdwijnen tijdens het eerste levensjaar. Wanneer dit bij kinderen niet gebeurt dan is het zenuwstelsel nog niet ‘rijp’. Door het doen van de juiste oefeningen kunnen deze reflexen zich alsnog integreren, waardoor problemen zullen afnemen. 

In Eerst bewegen dan leren worden drie primaire reflexen besproken waarin latere problematiek kan schuilen. Het boek bestaat uit screeningstesten die de aanwezigheid van drie reflexen beoordelen en daarnaast een compleet bewegingsprogramma voor een volledig schooljaar om te werken aan deze reflexen. In het boek vind je eveneens een code die je toegang geeft tot alle digitale materialen.

De drie reflexen die besproken worden zijn de Asymmetrische Tonische NekReflex (ATNR), de Symmetrische Tonische NekReflex (STNR) en de Tonische LabyrintReflex (TLR). Deze drie primaire reflexen kunnen remmend werken op het leerproces. 


Compleet beweeg-jaarprogramma

Waarom zou je de eendaagse training gaan volgen als je ook alleen het boek kunt lezen…….  Ik vind dat de eendaagse training echt een meerwaarde is, omdat je op deze dag ook praktisch met het boek aan de slag gaat. Het samen doorlopen van de oefeningen uit het programma geeft veel duidelijkheid, daarnaast is er meteen gelegenheid voor het stellen van vragen. En er worden tips voor observatie gegeven.

Het belangrijkste van dit programma is dat je de oefeningen elke dag doet, dezelfde bewegingen worden een aantal weken lang herhaald. Je hebt ongeveer een heel schooljaar nodig voor het complete programma. Wanneer je dit dus in zou zetten in de onderbouw, zou dit voor de verdere ontwikkeling succesvol kunnen zijn. Of alle oefeningen mogelijk zijn in een klaslokaal? Daar heb ik nog mijn twijfels over, voor kleine klassen misschien wel. Anders zul je even een gymzaal of aula op moeten zoeken voor 10-15 minuten. 


Cursus volgen?

Wil je deze eendaagse training ook volgen, kijk dan op Facebook bij Kinderpraktijk Weert of Kinderpraktijk Bloemers. Op 30 september 2017 kun je nog deelnemen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *