Gevoelskaartjes; praten over emoties

Gevoelskaartjes kunnen kinderen helpen om hun emoties te benoemen.


Emoties

Een emotie is een gevoel dat spontaan kan opkomen of door een bepaalde situatie wordt opgeroepen. In ieder gezin of klas maak je samen dingen mee en hierbij spelen verschillende emoties een rol. Gevoelens van blij, trots, vreugde delen we vaak makkelijker dan angst, verdriet of woede. terwijl ook deze gevoelens vaak een grote rol spelen in ons dagelijks leven.

Het is belangrijk dat ieder gevoel bespreekbaar mag zijn. Door te praten over emoties werk je met kinderen aan een hechte band en een veilige sfeer. Je leert kinderen dat alle gevoelens er mogen zijn. Je bent goed zoals je bent en je mag je voelen zoals je je voelt. Emoties zijn een uitlaatklep en praten over jouw gevoelens kan er voor een opgelucht gevoel zorgen.


Gevoelskaartjes

Klasse.be maakte de gevoelskaartjes. Achter elk gedrag schuilt een emotie. De kaarten gaan over de volgende vier monsters;

Het gaat moeizaam vandaag; ik voel me verveeld, droevig, moe, ziek …

Ik ben klaar om te leren; ik voel me goed, geconcentreerd, kalm, blij …

Ik ben onrustig; ik voel me ongerust, gefrustreerd, bang …

Ik heb het echt moeilijk; ik voel me boos, wild, in paniek …


Aan de slag met de gevoelskaartjes

Op Klasse. be kun je ook lezen hoe je de gevoelskaartjes kunt gebruiken. Het is belangrijk de kaartjes eerst met de kinderen te bespreken. Met de kinderen kun je voorbeelden bedenken waarbij je dit gevoel zou kunnen hebben. Ook lijkt het mij goed om met kinderen te bespreken of je deze emotie ook kunt zien aan iemand zijn of haar gezicht of lichaam.

Kinderen zouden het kaartje dat bij ze past op tafel kunnen leggen geeft Klasse. be als suggestie. De kinderen kunnen dan een knijper op hun kaartje doen wanneer ze willen praten over hun gevoel. Het is belangrijk om tijd vrij te kunnen maken voor een individueel gesprek. Al weet ik uit ervaring dat het soms heel moeilijk is om die vrije momenten te vinden gedurende een dag voor de klas.

Ik zou ook kunnen bedenken dat je deze kaarten op een rijtje hangt op een centrale plek in de klas en dat ieder kind een wasknijper krijgt met zijn of haar naam. ’s Morgens bij binnenkomst knijpt het kind zijn of haar naam bij het plaatje hoe hij of zij zich op dat moment voelt. Zo heb je als leerkracht meteen een beeld hoe kinderen de klas binnenkomen. Gedurende de dag mogen kinderen de knijper dan ook weer verplaatsen en aan het einde van de dag kijk je hoe de kinderen naar huis gaan.  Door op deze manier te werken besteed je veel aandacht aan het welbevinden van kinderen in de klas.


Download de kaartjes op de site van Klasse.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *