Onlangs kwam ik dit filmpje tegen over “cup management”. Cup management is bedoeld om voor de kinderen visueel te maken met welk stemniveau ze mogen overleggen in hun groepje.
Elk tafelgroepje krijgt een stapel bekertjes in het midden op de tafel. De bovenste beker is groen. Als deze blijft staan werken de kinderen volgens de afspraak. Wanneer het te luidruchtig wordt in een groepje haalt de leerkracht de groene beker weg en komt de oranje beker tevoorschijn. Bij geen verbetering haalt de leerkracht ook de oranje beker weg en dan blijft de rode beker staan. De rode beker betekent dat er niet meer overlegd mag worden en iedereen dus alleen moet werken.
Het is de bedoeling dat je als leerkracht alleen de beker weghaalt en verder niet in discussie gaat. De kinderen weten zo voldoende.
Natuurlijk kunnen de kinderen wanneer ze bijvoorbeeld de oranje beker hebben en heel erg goed hun best doen de groene beker weer terug verdienen.
De leerkracht in het filmpje geeft aan dat de kinderen echt als groepje gaan samenwerken om het groene bekertje te laten staan. De “peers” hebben dus heel veel invloed op de individuele leerling.
Een erg leuk en eenvoudig te realiseren idee!!