Onderzoekend leren voor kleuters

Waar komt dat geluid vandaan? Hoe werken deze sluitingen…….. Wat blijft er drijven? Wat zou er zinken?

Vorige week schreef ik al over het kleuterleerplein op de school waar ik werk. Vandaag hebben we een mooie aanvulling gevonden om ook een thema voor het onderzoekend leren centraal te stellen op het kleuterleerplein. Onderzoekend leren gaat over waarnemen, experimenteren, verkennen en concluderen.

Cover-Handboek-Science-is-Primary-100x96Het handboek Science=primary of wel Hands-on, Brains-on project leert kleuters onderzoeken en ontwerpen. Door zelf te onderzoeken leren de kinderen over natuur en door zelf te ontwerpen leren ze over techniek. De essentie van deze manier van leren is dat kinderen door te doen (hands-on) een antwoord vinden op de vraag “hoe zit dat?” en “hoe werkt dat?” (brains-on). Kleuters zijn van nature heel nieuwsgierig om te onderzoeken hoe iets werkt of hoe iets zich gedraagt.

Het Hands-on, Brains-on project gebruikt voorbeelden van leerkrachten als vertrekpunt. Het zijn activiteiten die al door veel leerkrachten worden uitgevoerd. Hierbij is gekeken hoe er meer uit zo’n activiteit is te halen door het Brains-on gedeelte aan te scherpen. Zo ontstaan er weer nieuwe activiteiten.

hands on brains on

Het handboek bestaat uit vier verschillende onderwerpen: magneten, papieren vliegtuig, drijven en zinken, slakken.

Elk onderwerp bevat de volgende onderdelen: een praktijkvoorbeeld, onder de loep, onderzoek doen en meer weten. Ook de lesdoelen staan duidelijk beschreven en er wordt meteen een koppeling gemaakt naar de kerndoelen.

Je kunt het project gratis downloaden via de website van Nemo. Hands-on, Brainson is een project van Stichting NCWT bekend van science center NEMO- het grootste science  center van Nederland.

Een gedachte over “Onderzoekend leren voor kleuters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *