Ik heb deze les iets geleerd………..Waar ben je trots op?
Ik heb een beetje geleerd, maar ik vond het niet interessant…………….Wat kan er beter? En waarom?
Ik heb niets geleerd, maar vond het wel een beetje interessant……..Wat lukte er niet waardoor je niet veel geleerd hebt?
Onderwijs maak je samen heeft het belevingsbord gemaakt. Op het bord evalueer je als leerkracht de les samen met de kinderen. Een les evalueren schiet er vaak bij in. Het is juist heel erg belangrijk om even stil te staan bij het doel van de les, de inhoud en het proces. Het belevingsbord kan daarbij helpen.
Wat is het belevingsbord?
De leerlingen kunnen op dit bord hun leeropbrengst en de betrokkenheid scoren en evalueren. Kinderen leren erkennen en waarderen wat zij geleerd hebben. En ze leren dat hun eigen motivatie en houding hier heel erg belangrijk in is.
Deze vorm van evalueren kun je na elke les inzetten.
Maak het bord zelf
Op de website van Onderwijs maak je samen vind je de uitleg van het belevingsbord en alle documenten die je nodig hebt om het bord zelf te maken. Je kunt de smiley kaartjes downloaden om de schalen aan te geven. De kinderen scoren zichzelf eerst verticaal (op het leren) en dan horizontaal (op betrokkenheid). Dit doen ze door een magneetje, sticker of punaise in het vakje te hangen.
Daarna heb je met de klas een reflectiegesprek. Onderwijs maak je samen heeft enkele richtvragen bedacht waarbij je zowel kinderen aan het woord kunt laten die een positieve score hebben gegeven als kinderen die een negatieve score hebben gegeven.