Gesprekskaarten executieve functies; ik kan me snel over een teleurstelling heen zetten of ik weet iedere dag hoe lang ik met mijn huiswerk bezig zal zijn……
Gesprekskaarten executieve functies
LerenlerenSchiedam ontwikkelde de gesprekskaarten executieve functies. Het team bestaat uit twee enthousiaste dames Robine en Tineke. Ik mocht deze mooie gesprekskaarten bekijken en gebruiken.
De gesprekskaarten executieve functies zijn gemaakt om met kinderen, tieners en studenten in gesprek te gaan over hun ontwikkeling. Over wat er goed gaat, of er iets beter kan en wat ze nog kunnen leren.
Executieve functies zijn die vaardigheden die we nodig hebben om te kunnen leren en functioneren in onze maatschappij. Richard Guare en Peg Dawson (2010) onderscheiden daarbij de gedragsvaardigheden en de denkvaardigheden. De gedragsvaardigheden zijn ; respons-inhibitie, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, flexibiliteit en doelgericht gedrag. De denkvaardigheden zijn; planning/prioritering, organisatie, werkgeheugen, timemanagement en metacognitie.
Hoe gebruik je de kaarten
De kaarten worden gebruikt in de klas, in een kleine groep of in een 1 op 1 situatie.
De kaarten brengen de kwaliteiten en talenten van een leerling in kaart om zo via de sterke kanten de zwakke(re) kanten te ontwikkelen.
Elke executieve functie heeft 10 kaarten en een uitlegkaart.
Wanneer je het spel koopt ontvang je een code voor een extra gedeelte op de website van LerenlerenSchiedam. Hier vind je een beknopte startershandleiding met uitleg over de verschillende executieve functies en suggesties hoe je de kaarten kunt inzetten. Er worden suggesties geven voor gebruik in de groep en voor individueel gebruik.
Wat ik makkelijk vind is dat er op de website per executieve functie ook doorvraagvragen staan. Deze vragen zijn goed bruikbaar in gesprek met het kind. Daarnaast is er ook nog een uitgebreide lijst met spellen per executieve functie. Kun je meteen kijken welke spellen jij aan jouw kieskast in de klas kunt toevoegen.
Door de vrolijke kleuren en smileys spreken de kaarten kinderen meteen aan. Dit maakt het werken met de kaarten aantrekkelijk. De situaties op de kaarten zijn herkenbaar en duidelijk voor kinderen, ze zijn kort en krachtig beschreven. Als leerkracht kun je een ordening maken tussen basisschoolsituaties en middelbare school situaties. Een situatie is ook altijd goed te vereenvoudigen. Voorbeelden van situaties die op de gesprekskaarten staan zijn; als ik mijn vinger opsteek en de docent ziet mij niet, dan weet ik wat ik moet doen. Of als ik een grote opdracht te doen heb, deel ik hem op in kleinere taken. Of ik heb niet snel mijn mening klaar.
Ik ben enthousiast over deze kaarten, jij ook? Kijk voor meer informatie en bestellen op www.lerenlerenschiedam.nl
Deze blog is geschreven in samenwerking met LerenlerenSchiedam.