Mindset gesprekskaarten; positief denken en leren

“leer positiever denken en leer meer!”


Mindset gesprekskaarten

De spreuk hierboven staat met grote letters op de voorkant van het doosje Mindset gesprekskaarten en maakte mij meteen nieuwsgierig naar deze mooie kaartenset.

Het doosje is mooi vormgegeven met leuke frisse kleuren en vrolijke illustraties. Dit geldt ook voor de kaarten die in het doosje zitten. Ze zien er allemaal even prachtig en vrolijk uit, zijn mooi van formaat, stevig en zullen kinderen zeker aanspreken.


Wat is nu mindset?

Mindset is een denk- en gedragspatroon. Je hebt twee verschillende soorten mindset; de fixed mindset, dit is de vaste mindset waarbij je ervan overtuigd bent dat talent en intelligentie een vaststaand iets is. Daarnaast heb je de growth mindset, dit is de groeimindset waarbij jij je ervan bewust bent dat je jezelf kunt ontwikkelen en dat je kunt groeien.

Met een vaste mindset kom je vaak niet verder en zul je weinig nieuwe dingen leren. Met een groeimindset sta je open voor nieuwe uitdagingen, durf je fouten te maken, ben je aan het leren en maak je de kans op zelfontplooiing groter.


De gesprekskaarten

De gesprekskaarten zijn gemaakt voor kinderen in het basisonderwijs. Met deze kaarten kunnen de leerlingen onder begeleiding aan de slag om actief aan een groeimindset te werken.

De set gesprekskaarten bestaat uit 44 kaarten opgedeeld in 3 categorieën. Er zijn blauwe kaarten, dit zijn de psycho-educatiekaarten. Deze kaarten geven uitleg over het leren en mindset.  Daarnaast heb je de groene kaarten, dit zijn de helpende gedachten kaarten. Deze kaarten vertellen het verschil tussen helpende en niet-helpende gedachten. Ook staan op deze kaarten voorbeelden van situaties. Als laatste zijn er de rode kaarten, hiervan zijn er het meeste en dit zijn de ‘aan de slag met je groeimindset’ kaarten.

De gesprekskaarten zijn gebaseerd op de mindsettheorie en de cognitieve gedragstherapie; denken, voelen en doen hangen met elkaar samen. Wanneer jij denkt dat je iets niet kunt, zul je angstige gevoelens krijgen en de taak ook niet uitvoeren. Wanneer jij jouw gedachten kunt ombuigen zullen jouw gevoelens ook anders zijn en zul je eerder aan een taak beginnen.

De rol van jou als begeleider is belangrijk bij het werken met de gesprekskaarten. Hiermee staat of valt het gesprek. Jij bent er om het denkproces te begeleiden en gericht door te vragen. Ook help jij de leerlingen om negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten. Deze kaartjes zijn een prettig hulpmiddel om met leerlingen in gesprek te gaan.


Start van het gesprek

Je start het gesprek met 1 leerling of een klein groepje leerlingen. De tijdsduur is afhankelijk van het aantal leerlingen en de mate waarin de begeleider het denkproces moet begeleiden. Je begint met de blauwe kaarten; de kaarten over het leren en uitleg over de mindset. Op de kaarten staat een korte stukje theorie gevolgd door één of meerdere vragen. Leuk! Hierdoor zet je de leerlingen meteen aan het denken.

Na de blauwe kaarten volgen de groene kaarten; de kaarten over de gedachten. Ook bij deze kaarten zit een stukje theorie meteen gekoppeld aan een aantal vragen. Heb jij wel eens een niet-helpende gedacht gehad? Of had jij laatst een opdracht die niet in één keer lukte? Ben ik wel aardig voor mezelf? Op deze kaartjes staan ook situaties waar de leerlingen een helpende en niet-helpende gedachte bij gaan bedenken.

Hierna ga je verder de diepte in met de rode kaarten; aan de slag met de groeimindset. Deze gesprekskaarten gaan over; hulp geven en vragen, doorzetten, fouten maken, comfortzone, ademhaling, positieve gedachten. De uitleg op de kaarten is beknopt en duidelijk. De vragen zetten de leerlingen aan het denken. Je kunt zoveel kaarten kiezen voor een gesprek als je nodig vindt.


Ik vind de kaarten echt de moeite waard om op iedere school te gebruiken. Ze zijn praktisch, makkelijk in te zetten, spreken leerlingen aan en zorgen voor hele mooie gesprekken en inzichten. Een aanrader!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Uitgeverij Pica.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *